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History Abstracts

Europa im Wandel der Geschichte: Grenzen früher und heute

Dieser historisch geprägte Workshop soll sowohl die Entwicklung der innereuropäischen Grenzen als auch der Außengrenzen untersuchen. Er soll nach dem Verhältnis der jeweils durch diese Grenzen getrennten Staaten und Nationen fragen.

Vorbereitung
Zur Vorbereitung soll Kartenmaterial gesammelt und für das Thema aufbereitet werden. Passend wäre Material zur Entwicklung der Grenzen des eigenen Landes in den vergangenen 500 Jahren.
Falls im Verlaufe dieser Phase des Suchens passendes Material gefunden wird, das über diesen eng gesteckten Arbeitsauftrag hinausgeht, so ist es natürlich willkommen.
Die Teilnehmer der Gruppe sammeln Zeitungs- und Zeitschriftenartikel und Karikaturen, die für die derzeitige Entwicklung der Europäischen Union interessante Ideen enthalten.
Arbeitsphase
Hier eine Sammlung von möglichen Arbeitsthemen:
•    Entwicklung der Einigung Europas seit den Verträgen von Rom 1957
•    Bedeutung von nationalen Grenzen vor der Einigung Europas, Vergleich mit der Bedeutung dieser Grenzen heute
•    Die Erweiterung der EU seit 1989
•    Blick in die Zukunft: Erweiterung nach Osten, Ukraine, Türkei
•    Auflösung der innereuropäischen Grenzen, andererseits Festung Europa?
•    EU: Anspruch (Vergangenheit), Wirklichkeit (Gegenwart), Wünsche (Zukunft)
•    Was soll die EU leisten? Widerspruch Politik – Wirtschaft – Soziales
•    Eine Gruppe soll die Arbeit dokumentieren und evtl. eine Präsentation der Ergebnisse vorbereiten
Material und Methoden
•    Kartenmaterial, Texte aus Zeitungen und Zeitschriften, Karikaturen
•    Exkursion (vielleicht zum Opel-Werk)
•    Internet
•    Aufteilung der Arbeit in Arbeitsgruppen
Präsentation der Ergebnisse
Dokumentation: Wandzeitung, Stelltafeln, Website

 

Borders in Europe: in the past and today


Borders can be seen from various angles: a geographer’s, a historian’s, a philosopher’s. On the one hand borders separate, on the other hand they connect, as they represent the closest connection to the “other”, be it a person or a country.
This workshop is supposed to have a close look at the development of inner-European frontiers and the line which separates the European Union from other countries (fortress Europe?). What effect do the borders have on the relationship of countries and people on both sides?

Preparation
Workshop members collect maps showing the development of their own countries’ borders in the last 500 years. If possible, please try and bring digitized material for later use in computer-aided representations and a website.
Collect material from magazines and newspapers, especially cartoons, dealing with interesting ideas concerning the development of the European Union.
Ask family members and friends for eye-witness reports of their experiences at frontiers. Write them down or record them. If you have had similar experiences, write them down. No problem if the stories are funny!

Workshop
Here you can find a collection of possible topics for the week in Hattingen. We need not work through all the items. More ideas are always welcome. The work should be done in several teams.
•    Development of European unity since the treaty of Rome in 1957
•    Implications of national frontiers before the process of European unity, comparison with the importance of these frontiers today
•    What has the future in stock? New possible members in Eastern Europe, Turkey.
•    EU: aims (past), reality (present), hopes (future)
•    EU and its contradictory aims: politics – economy – social visions
•    One group should prepare a documentation of our work and its presentation on Friday night
•    the students are encouraged to draw their own cartoons

Where do the ideas come from?
•    material (maps, articles, cartoons) which you bring
•    the Internet
•    a visit to the Opel production plant (General Motors) in nearby Bochum

Presentation of the group’s results
•    website (digital maps etc needed!)
•    computer-aided presentation via video projector
•    frontier stories: each student tells a frontier story (from relatives, friends, and their own experience) on stage. Short and entertaining, possibly humorous stories are welcome.